Med ojämna mellanrum ordnar kontoren afterwork vilket den uppmärksamme följaren noterat. Inför semestrarna är det däremot reglerat i vårt verksamhetssystem (nåja) att en AW ska genomföras.
Under tre dagar har Risk Pilot anordnat ett projektmöte inom forskningsprojektet BESEP i våra lokaler i Stockholm. BESEP är ett forskningsprojekt finansierat av European Union’s Horizon 2020 med deltagare från Sverige, Finland, Slovakien, Tjeckien, Frankrike och Ungern. Efter två år av Covid-19 lyckade vi äntligen samla projektmedlemmarna för ett fysiskt möte. Mer information om projektet finns på projektets hemsida www.besep.eu .
Stockholmskontoret fortsätter att växa och i maj välkomnas två nya medarbetare, Jurij och Nikita.
Vad ska jag göra efter min examen?
I ett led att stärka Risk Pilots kontakter med universitet så gästföreläste vi i april på Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) inom kursen ”Reliability Evaluation of Electrical Power Systems”. Föreläsningen fokuserade på hur tillförlitlighet hanteras och analyseras inom kärnkraften med extra fokus på de elektriska systemen.
Bildkälla: Jann Lipka
Läs mer→Risk Pilot arbetar kontinuerligt med forsknings- och utvecklingsprojekt för att vara med och utveckla metoder och tjänster kopplade till våra kompetensområden. Risk Pilot ser också FoU som en viktig plattform för samarbete inom det internationella nätverket av experter inom säkerhet och riskanalys.
Examensarbeten är en självklar del av vår FoU-verksamhet eftersom examensarbeten är ett sätt att upprätthålla kontakten med universiteten och ett sätt att hitta nya unga kompetenta medarbetare.
Jonas är utbildad civilingenjör i riskhantering och brandingenjör vid Lunds Tekniska Högskola. Tidigare har han arbetat som brandingenjör på Räddningstjänsten Väst. Jonas kommer att ingå i vårt team inom Systems Engineering.
Läs mer→
Nu har det sista bränslet från Ringhals 1 och 2 transporterats till CLAB för mellanlagring i avvaktan på att slutförvaren blir klara. Att R1/R2 är bränslefria är avgörande för det fortsatta arbetet med avveckling av kärnkraftverken. Bränslefritt innebär att man kan dra ner på bemanningen i kontrollrummen, att förutsättning finns att övergå till en mer konventionell anläggning med enklare tillträde och en generellt minskad kravbild. Riskpilot har haft uppdragsansvaret för att säkerställa att transporterna blir genomförda före 1 juni 2022. Detta har skett i ett tätt samarbete med SKB/CLAB och berörda avdelningar internt på Ringhals. Utmaningar har inte saknats.
Läs mer→
Innan påsk hölls den första av Risk Pilots två interna konferenser 2022. Denna gång höll vi till i Västerås och uppslutningen var bra med de flesta av kollegorna närvarande.
Vi på Risk Pilot anser att det är viktigt att träffas även utanför arbetet under mer sociala former för att bygga relationerna mellan kollegorna på företaget. Så, nu när pandemi-restriktionerna har lättat och även våren närmar sig med stormsteg fick vi till mycket efterlängtade AW:s på våra samtliga tre kontor. Vårt kontor i Göteborg fick inspiration av förra månadens OS och provade på curling medan Stockholm provade på svårigheterna med att spela golf i en simulator. Kontoret i Malmö drömde sig bort till parkerna i Marseille och provade på Boule.
Malmökontoret berikas med ännu en kollega, Edwin Bywater. Edwin är civilingenjör i teknisk fysik och har tidigare ägnat sig åt FoU inom medicinteknik och industriella processer, samt varit medgrundare till en startup. På senare år har han ägnat sig åt tvärvetenskapliga frågor i teknik, miljö och samhälle genom masterstudier i klimatstrategi samt forskning inom styrningsarbete för biologisk mångfald.