10-11-22
Risk Pilot fyller 20 år!
I år 2022 är det 20 år sedan Risk Pilot AB såg dagens ljus. Tiden går fort och för de som varit med sedan starten känns det inte som att två decennier förflutit. Men när man tittar tillbaka till år 2002 ser man att Sverige och världen var annorlunda då. Göran Persson var statsminister, mobiltelefonen Ericsson T65 sålde som smör, elva kärnkraftsreaktorer var i drift och musiken hämtades (olagligt) ofta via fildelningstjänster såsom Kazaa. Somligt har följaktligen blivit bättre och annat har blivit sämre under Risk Pilots livstid.
Under hösten kommer vi att fira jubileet på olika sätt; för oss själva men också med våra vänner och kollegor som vi sprungit på under dessa 20 år! I november bjuder vi till exempel in till mingel- och seminariedagar i Stockholm och Göteborg för att umgås, äta gott och lyssna på intressanta föredrag om Risk Pilot, branschen och framtiden.
Men om vi tar det från början, varför bildades Risk Pilot AB? Behövde Sverige ytterligare ett teknikkonsultbolag med en slogan av typen ”Vi levererar kundnytta genom kompetens, engagemang och arbetsglädje”? Om det råder det säkert delade meningar, men från början var inte tanken att Risk Pilot skulle jobba med teknikkonsulting. I stället var det andra spännande möjligheter som lockade, såsom projektriskanalyser, portföljanalys och annat som kopplade mot finansiell riskanalys. Men ödet ville annorlunda och efter en tid var det riskanalyser mot kärnkraftsindustrin som blev nischen. Numera har vi ett tjänsteutbud som är mycket bredare än så, och antalet kunder växer stadigt. I skrivande stund är vi ca 40 konsulter. Elon Musk kanske inte hade varit så imponerad men vi är nöjda.
Hur ser de kommande 20 åren ut? Vi kommer fortsätta att vara ett oberoende, medarbetarägt företag där flexibilitet, rimliga arbetsvillkor, kompetensutveckling, utmanande uppdrag och avslappnad stämning står i fokus. Gör man en enkel extrapolering bör vi år 2042 vara ca 800 medarbetare! Det kan låta mycket men med tanke på de nyckelroller som numera spelas av energi- och transportbranscherna är det kanske inte helt orimligt ändå.
Linje